Zakendoen met Duitsers – Vergeet naast de taal de Duitse cultuur niet

Hurra! Vandaag is de Dag van de Duitse Taal 2016. Werkt u als ondernemer samen met Duitse bedrijven of wilt u starten op de Duitse markt? Dan is kennis van de Duitse taal een goede start. Maar om écht professioneel zaken te doen met Duitsers is begrip van de Duitse cultuur en gewoontes op de zakelijke markt de sleutel tot succes.

Bijvoorbeeld, zoals de Cultural Profiler van onze Nomad’ Network laat zien, is er een groot verschil in de mate waarin Duitsers en Nederlanders risico’s nemen op de zakelijke markt.

Nomad' Network Nederland Duitsland

Roze vlag = Nederland // Grijze vlag = Duitsland

Ook hechten Duitsers meer waarde aan hiërarchie dan Nederlanders. Over dit verschil schreef onze Duitse consultant Marietta Lenz al een interessante blog: De invloed van hiërarchie op de samenwerking tussen Nederlanders en Duitsers – tips!. En ook de Cultural Profiler laat dit verschil zien.

Roze vlag = Nederland // Grijze vlag: Duitsland (Bron: Nomad’ Network)

Roze vlag = Nederland // Grijze vlag = Duitsland

Een paar gouden regels voor zakendoen met Duitsers:

  • Volg de regels
  • Wees op tijd voor afspraken en haal deadlines
  • Verdoe geen tijd met smalltalk

Het is voor professioneel zakendoen van belang dat u cultuurverschillen signaleert en interpreteert, zodat u hier op kan inspelen. Dit kunt u leren tijdens de Cultuurtraining Duitsland van Akteos. Verhuist u naar Duitsland om als expat aan de slag te gaan, biedt Akteos een Expattraining Duitsland.

Neem voor meer informatie over de trainingen Duitsland of voor trainingsadvies contact op met Akteos: 020 – 820 8639 / info@akteos.nl.

Laat wat van je horen

*