Japan

Japan

Samenwerken en zakendoen met Japan

Doelgroep

Managers en medewerkers die samenwerken en zakendoen met Japanners

Doelstellingen

Het doel van deze training is om de professionele relaties met Japanners effectiever te maken, zodat er direct positieve resultaten behaald kunnen worden.

Na afloop van deze training hebben de deelnemers inzicht in de onderstaande punten en hebben zij technieken ontwikkeld om deze toe te passen:

  • Bewustwording van hun eigen culturele bagage
  • Begrip van de Japanse context en cultuur
  • Situaties analyseren waarin misverstanden zich voor kunnen doen en communicatiewijzen herkennen
  • Stress en misverstanden wegnemen
  • De Japanse besluitvormings- en onderhandelingsprocessen ontrafelen en begrijpen

Nomad

Extra’s

  • Innovatieve en effectieve online tools:
    • Nomad’ Profile®: Cultureel profiel, Vergelijkingstool, Landenpakketten
    • Nomad’ Network®: voorbereiden en volgen van de training
  • Een theoretische, praktische en heldere aanpak
  • Een gepersonaliseerd actieplan
  • Wilt u uw cultuurtraining aanvullen met een taaltraining? Bekijk ons combinatie-aanbod taal- en cultuurtraining

Programmaoverzicht

Module 1

Begrip krijgen voor culturele verschillen

  1. Interculturele bewustwording, de sleutel naar succes voor internationaal zakendoen
    1. De eigen culturele bagage inventariseren
    2. De basis van effectief intercultureel management
    3. Culturele stereotypen herkennen en overbruggen
  1. Belangrijke aspecten van de Japanse cultuur
    1. Een zeer dichtbevolkte eilandenketen met vele etnische groepen
    2. Een duizend jaar oud rijk dat trots is op zijn geschiedenis en beschaving
    3. De op één na grootste economie ter wereld
    4. Een maatschappij op basis van seculiere orde
  1. De invloed van waarden en gedragspatronen op professionele betrekkingen en relaties
    1. Eerbied voor hiërarchie en de vele nuances
    2. Eer en plichtsgevoel: de begrippen giri en gezicht redden
    3. Discipline, geduld en precisie: respect voor regels en orde
    4. De collectieve mentaliteit: individuele vaardigheden en voordelen bundelen
    5. Veranderingen in de moderne Japanse denkwijze
    6. Japanse vrouwen bij het aanbreken van een gouden tijdperk
  1. De Japanse zakenwereld
    1. Conglomeraten of Keiretsu als antwoord op buitenstaanders en Gaishi.
    2. Kleine bedrijven, een ondoordringbaar en zeer effectief netwerk
    3. Nemawashi: Overleg… Japanse stijl
    4. Het paternalistische model in een nieuwe verwesterde samenleving: de oude en de nieuwe generatie
    5. De dubbelzinnige aard van de Japanse kantoorman
    6. Kaizen: het begrip kwaliteit als een proces van constante verbetering

Module 2

Succesvol samenwerken met Japanners

  1. Effectief communiceren met Japanners
    1. Communicatiestijlen en -methoden
    2. De taalbarrière, de rol van de tolk
    3. De betekenis van woorden en boodschappen: verschillende interpretaties
    4. Non-verbale communicatie: de rol van uitdrukkingen en ruimtelijk beheer
    5. Het circuleren van informatie, netwerken
  1. Uw werkwijzen aanpassen
    1. Culturele eigenschappen en gewoonten herkennen
    2. Begrip krijgen voor organisatorische structuren, procedures en besluitvormingsprocessen
    3. Anticiperen op mogelijke belemmeringen
    4. Projectmanagement, teamgeest, dienstverlening
    5. Te vermijden valkuilen
  1. Succesvolle vergaderingen en onderhandelingen met Japanners
    1. Vaststellen wie beleidvormers zijn, waar de macht ligt en wat de machtsconflicten zijn
    2. Onderhandelingsstijlen herkennen
    3. Beheren van tijd, prioriteiten en deadlines
    4. Schriftelijke overeenkomsten en de interpretatie en gevolgen ervan begrijpen
    5. De fase na onderhandelingen organiseren
  1. Handige tips
    1. Behoedzaamheid, geduld en bescheidenheid
    2. Protocol en etiquette
    3. Sociale normen, geschenken, visitekaartjes, dresscode, etc.
    4. Humor: twee kanten van de medaille

Maatwerk

Maatwerk

Deze training kunt u individueel volgen en in groepsverband. In overleg met u stemmen we de inhoud van de training, de locatie en de datum af op uw persoonlijke wensen.

Neem contact op met ons of bel +31 (0)88 02 88 090.

Contact