Frankrijk

Frankrijk

Samenwerken en zakendoen met Fransen

Doelgroep

Managers en medewerkers die samenwerken en zakendoen in Frankrijk.

Doelstellingen

Het doel van deze training is om de professionele relaties in Frankrijk effectiever te maken, zodat er direct positieve resultaten behaald kunnen worden.

Na afloop van deze training hebben de deelnemers inzicht in de onderstaande punten en hebben zij technieken ontwikkeld om deze toe te passen:

  • Zich bewust worden van hun eigen culturele bagage
  • Begrip van de Franse context en cultuur
  • Situaties analyseren waarin misverstanden zich voor kunnen doen en communicatiewijzen herkennen
  • Stress en misverstanden wegnemen
  • De besluitvormings- en onderhandelingsprocessen ontrafelen en begrijpen

Nomad

Extra’s

  • Innovatieve en effectieve online tools:
    • Nomad’ Profile®: Cultureel profiel, Vergelijkingstool, Landenpakketten
    • Nomad’ Network®: voorbereiden en volgen van de training
  • Interculturele aanpak van internationale mobiliteit
  • Een theoretische, praktische en heldere aanpak
  • Persoonlijk actieplan voor het hele gezin
  • Wilt u uw cultuurtraining aanvullen met een taaltraining? Bekijk ons combinatie-aanbod taal- en cultuurtraining

Programmaoverzicht

Module 1

Begrip krijgen voor culturele verschillen

  1. Interculturele bewustwording: de sleutel tot succes voor internationaal zakendoen
    1. De eigen culturele bagage inventariseren
    2. De basis van effectief intercultureel management
    3. Franse stereotypen herkennen en overbruggen
  1. Belangrijke aspecten van de Franse cultuur
    1. Een gevarieerd land, een kosmopolitische bevolking, de Franse taal
    2. Een aanzienlijk historisch, filosofisch, religieus en cultureel erfgoed
    3. Het sociale en politieke leven, het economische klimaat
    4. Een dualistisch onderwijssysteem, het belang van kwalificaties
  1. De invloed van waarden en gedragspatronen op professionele betrekkingen en relaties
    1. Fundamentele waarden: vrijheid, gelijkheid en… individualisme
    2. Een veranderende gezinsomgeving, de rol van Franse vrouwen: echtgenote, moeder en werkende vrouw
    3. De Franse visie op tijd en ruimte
    4. Cartesiaanse redeneerwijze, een kritisch karakter, een voorliefde voor debatten
    5. Een diepgeworteld gevoel voor hiërarchie, een “geschillencultuur”
    6. Houding ten opzichte van risico en onzekerheid, het “D-systeem”
  1. De zakenwereld
    1. Franse bedrijven: verschillen tussen kleine en grote bedrijven
    2. Werkwijzen, de visie op kwaliteit
    3. Werkloosheid is de grootste zorg voor Fransen
    4. De dominante rol van de autoriteiten, de sociale partners
    5. Een beheerste vrije economie

Module 2

Succesvol in samenwerken met Fransen

  1. Effectief communiceren met Fransen
    1. Het belang van het beheersen van de Franse taal en presentaties
    2. Een cultuur gebaseerd op het geschreven woord, maar ook op non-verbale communicatie
    3. De betekenis van woorden en boodschappen, verschillende interpretaties
    4. Non-verbale communicatie, de rol van gezichtsuitdrukkingen, ruimtelijk beheer
    5. Relaties tussen personen: doordringbare sociale kringen
  1. Uw werkwijzen aanpassen
    1. Culturele eigenschappen en gewoonten herkennen
    2. Begrip krijgen voor organisatorische structuren, procedures en besluitvormingsprocessen
    3. Individualisme overwinnen
    4. Prestaties verbeteren
    5. Te vermijden valkuilen

Maatwerk

Maatwerk

Deze training kunt u individueel volgen en in groepsverband. In overleg met u stemmen we de inhoud van de training, de locatie en de datum af op uw persoonlijke wensen.

Neem contact op met ons of bel +31 (0)88 02 88 090.

Contact