Duitsland

Duitsland

Samenwerken en zakendoen met Duitsers

Doelgroep

Managers en medewerkers die samenwerken en zakendoen met Duitsers

Doelstellingen

Het doel van deze cursus is om de professionele relaties met Duitsers effectiever te maken, zodat er direct positieve resultaten behaald kunnen worden.

Na afloop van deze training hebben de deelnemers inzicht in de onderstaande punten en hebben zij technieken ontwikkeld om deze toe te passen:

  • Bewustwording van hun eigen culturele bagage
  • Begrip van de Duitse context en cultuur
  • Situaties analyseren waarin misverstanden zich voor kunnen doen en communicatiewijzen herkennen
  • Stress en misverstanden wegnemen
  • De besluitvormings- en onderhandelingsprocessen ontrafelen en begrijpen

Extra’s

Nomad

  • Innovatieve en effectieve online tools:
    • Nomad’ Profile®: Cultureel profiel, Vergelijkingstool, Landenpakketten
    • Nomad’ Network®: voorbereiden en volgen van de training
  • Een theoretische, praktische en heldere aanpak
  • Een persoonlijk actieplan
  • Wilt u uw cultuurtraining aanvullen met een taaltraining? Bekijk ons combinatie-aanbod taal- en cultuurtraining

 

Programmaoverzicht

 

Open training

  • 15 februari 2018 – Gratis introductieworkshop Zakendoen met Duitsers – 13:00-17:00 uur te Amsterdam

Schrijf u in voor deze open training

Maatwerk training

Maatwerk

Deze training kunt u individueel volgen en in groepsverband. In overleg met u stemmen we de inhoud van de training, de locatie en de datum af op uw persoonlijke wensen.

Neem contact op met ons of bel +31 (0)88 02 88 090.

Module 1

Begrip krijgen voor culturele verschillen

  1. Interculturele bewustwording: de sleutel tot succes voor internationaal zakendoen
    1. De eigen culturele bagage inventariseren
    2. De basis van effectief intercultureel management
    3. Culturele stereotypen herkennen en overbruggen
  1. Belangrijke aspecten van de Duitse cultuur
    1. Een verouderend maar machtig Europees land
    2. De glorie en de ellende van een verenigd Duitsland
    3. Het belang van het federale aspect
    4. Een economische mogendheid in het herstructureringsproces
  1. De invloed van waarden en gedragspatronen op professionele betrekkingen en relaties
    1. Het gezin, de regionale identiteit en festivals: de invloed van collectieve identiteit
    2. Religie en staat: een land zonder seculiere traditie
    3. De uitdaging voor vrouwen in het moderne Duitsland: jongleren met de rol van moeder en die van werkende echtgenote
    4. Nauwkeurigheid, planning en segmentatie
    5. Systematisch denken: redeneren, organiseren en handelen
    6. Behoedzaamheid bij de confrontatie met risico’s
    7. Gezelligheid: het Duitse begrip Gemütlichkeit
  1. De Duitse zakenwereld
    1. Een informele maar evengoed zwaarwegende hiërarchische structuur
    2. Begrip krijgen voor het Duitse begrip Mitbestimmung of medezeggenschap
    3. De rol van de vakbonden
    4. Prestatie en efficiëntie op de werkplek
    5. Begrip krijgen voor de visie op teamwork en delegeren

Module 2

Succesvol samenwerken met Duitsers

  1. Effectief communiceren met Duitsers
    1. Profiteer van de Duitse taal om relaties op te bouwen en te verbeteren
    2. Mondelinge en schriftelijke communicatie: formuleer een idee, zet het uiteen en voer het uit
    3. Zogenaamde transparantie in non-verbale communicatie
    4. Duitse reclame: een voorbeeld van optimale communicatie
    5. Het belang van feiten en de presentatie ervan
    6. Sociale contacten tussen personen: behoren tot de privésfeer
  1. Uw werkwijzen aanpassen
    1. Vertrouwen opbouwen: respect voor rang en status, bereidheid om te luisteren
    2. Effectief management: timemanagement over de gehele werkdag
    3. Persoonlijke efficiëntie tonen: deskundigheid en precisie
    4. Conflictbeheersing: bemiddeling, dialoog en besluitvorming
    5. Te vermijden valkuilen
  1. Succesvolle vergaderingen en onderhandelingen met Duitsers
    1. Vaststellen wie beleidvormers zijn en begrijpen waar de werkelijke macht ligt
    2. Geloofwaardigheid opbouwen: voorbereiden, naleven van deadlines, reactievermogen
    3. Het belang van ethiek
    4. Houding ten opzichte van schriftelijke overeenkomsten
    5. De fase na onderhandelingen leiden
  1. Handige tips
    1. Behoedzaamheid, geduld en bescheidenheid
    2. Protocol en etiquette
    3. Sociale normen, geschenken, visitekaartjes, dresscode, etc.
    4. Gevoelige onderwerpen: politiek, geschiedenis, religie
    5. Humor: twee kanten van de medaille

Contact