China

China

Samenwerken en zakendoen met Chinezen

Doelgroep

Managers en medewerkers die samenwerken of zakendoen met Chinese contactpersonen

Doelstellingen

Het doel van deze training is om de professionele relaties met Chinese contactpersonen effectiever te maken, zodat er direct positieve resultaten behaald kunnen worden.

Na afloop van deze training hebben de deelnemers inzicht in de onderstaande punten en hebben zij technieken ontwikkeld om deze toe te passen:

  • Bewustwording van hun eigen culturele bagage
  • Begrip van de Chinese context en cultuur
  • Situaties analyseren waarin misverstanden zich voor kunnen doen en communicatiewijzen herkennen
  • Stress en misverstanden wegnemen
  • De besluitvormings- en onderhandelingsprocessen ontrafelen en begrijpen

Nomad

Extra’s

  • Effectieve online tools:
    • Nomad’ Profile®: Cultureel profiel, Vergelijkingstool, Landenpakketten
    • Nomad’ Network®: voorbereiden en volgen van de training
  • Innovatieve onderhandelingsaanpak op basis van interculturele kennis
  • Een theoretische, praktische en heldere aanpak
  • Een persoonlijk actieplan
  • Wilt u uw cultuurtraining aanvullen met een taaltraining? Bekijk ons combinatie-aanbod taal- en cultuurtraining

Programmaoverzicht

Module 1

Begrip krijgen voor culturele verschillen

  1. Interculturele bewustwording: de sleutel tot succes voor internationaal zakendoen
    1. De eigen culturele bagage inventariseren
    2. De basis van effectief intercultureel management
    3. Chinese stereotypen herkennen en overbruggen
  1. De invloed van de Chinese cultuur op de zakenwereld beoordelen
    1. Begrip krijgen voor traditionele Chinese waarden
    2. De waarden van nieuwe generaties herkennen
    3. Chinese en Europese waarden vergelijken
    4. Het belang van de Chinese staat bij onderhandelingen
    5. Begrip krijgen voor het ontwikkelingsproces in China
  1. Begrip krijgen voor de Chinese economische context
    1. Staatsbedrijven, overheid, particuliere onderneming
    2. De markt, de arbeidsmarkt, de omzet, het aanpassingsvermogen en innovatie
    3. De rol van de communistische partij, de politiek en vakbonden
  1. Het profiel van de onderhandelaars ontrafelen
    1. De invloed van Chinese waarden op het gedrag van de onderhandelaars analyseren
    2. Het profiel van Chinese onderhandelaars herkennen afhankelijk van regio’s, leeftijd en professionele ervaring
    3. Begrip krijgen voor de visie van Chinezen op westerse onderhandelaars

Module 2

Succesvol onderhandelen met Chinezen

  1. De onderhandelingsstrategieën analyseren
    1. De 36 Chinese strategiën en hun invloed op onderhandelingen ontdekken
    2. Een efficiënt onderhandelingsteam vormen
    3. De onderhandelingssessie voorbereiden en een BATNA uitwerken
    4. Begrip krijgen voor het belang van principes
    5. Enkele probleemoplossende technieken verwerven
    6. Uw gesprekspartners hun intenties laten onthullen
    7. Het juiste moment kiezen
  1. Immorele praktijken herkennen
    1. Begrijpen wat het woord onderhandelen betekent voor Chinezen
    2. De overdadige concurrentie herkennen
    3. Het niet-naleven van de overeenkomst vermijden
    4. Voorzichtig zijn met corruptie en omkoping
  2. Een winnende strategie uitwerken afhankelijk van het onderhandelingstype
    1. Een strategie invoeren aangepast aan de volgende zaken: joint venture, materiaalverkoop, sourcing, conflictbeheersing
    2. Onderhandeling met de overheid
    3. Omgaan met een crisis
  1. De regels vaststellen om fouten te vermijden
    1. Een goede tolk inhuren
    2. Vaststellen wie het besluit aan de onderhandelingstafel neemt
    3. Lichaamstaal interpreteren
    4. Begrip hebben voor de zakelijke etiquette, banketten en karaoke
    5. Voorzichtigheid, geduld en bescheidenheid betrachten
    6. Gevoelige onderwerpen vermijden: geschiedenis, religie, politiek
    7. Omgaan met humor

Maatwerk

Maatwerk

Deze training kunt u individueel volgen en in groepsverband. In overleg met u stemmen we de inhoud van de training, de locatie en de datum af op uw persoonlijke wensen.

Neem contact op met uw accountmanager, Anne Marie van Schaik:

  1. Bel +31 20 8208639
  2. Of vraag een offerte aan.

Contact