Een kijkje bij de buren in België

Als productmanager voor België en China werkte de Belgische Akteos consultant Fanny Spruytte een aantal jaar voor een Nederlandse uitgeverij. Om de boeken van deze uitgeverij onder de aandacht te brengen besloot Fanny om samen met een collega een aantal dagen op een beurs in België te gaan staan. De Belgische standhouders bleven allemaal keurig achter hun stand, terwijl de bezoekers voorbij liepen. Fanny en haar collega besloten tot een andere aanpak.

Toen het tijd was om te gaan borrelen benaderden zij rechtstreeks, met hun presentatiemateriaal onder de arm, de directeuren en managers van de grote bedrijven die ze graag wilden spreken. En met succes. Hun vooruitstrevende aanpak – juist onder borreltijd – sloeg aan. Tot hun verbazing kregen Fanny en haar collega na afloop van de beurs te horen dat hun Belgische collega standhouders deze aanpak naar de bezoekers toe juist als brutaal, direct en arrogant hadden ervaren.

Grote verschillen
Samenwerken met Belgen wordt door Nederlanders vaak onderschat. Hoewel we buurlanden zijn, zijn de verschillen enorm. Fanny vertelt: “Allereerst is er een groot verschil in hiërarchie. Het heeft jaren geduurd voordat ik mijn Nederlandse baas kon tutoyeren. Mensen aanspreken met ‘u’ zat bij mij zo ingebakken dat ik niet gemakkelijk van die gewoonte afkwam. Ook moest ik eraan wennen dat tijdens vergaderingen in Nederland van mij werd verwacht dat ik actief participeerde, door bijvoorbeeld mijn mening te geven. Waarom moet ik altijd een mening over iets hebben?”

Hiërarchie en directheid
Nederlanders ergeren zich aan de vergadercultuur in België: dat er zelden een plan van aanpak is en dat er aan het einde van de vergadering geen beslissingen worden genomen. “Ik ben speciaal naar Antwerpen gereden voor die vergadering en vervolgens komt er niets uit,” klagen veel Nederlanders tijdens de cultuurtrainingen die Fanny sinds een aantal jaar geeft. “Ik leg dan uit dat het er bij de vergaderingen in België vooral om gaat dat je er bent en elkaar face-to-face spreekt. De beslissingen worden meestal in de wandelgangen na de vergadering genomen. België is een relatiegericht land: het aangaan en het onderhouden van contacten is heel belangrijk. Vaak horen daar ook uitgebreide lunches en diners bij.”

Andersom legt Fanny aan de Belgen uit dat er in Nederland veel minder hiërarchie is. “Nederlanders zien elkaar meer als gelijken en stappen daarom makkelijker rechtstreeks op directeuren en managers af. Als ‘gelijken’ mag je in Nederland een mening hebben. Graag zelfs, want op die manier kan er – bijvoorbeeld tijdens vergaderingen – sneller een gezamenlijke beslissing worden genomen. Ook de Nederlandse directheid, waarmee Belgen vaak moeite hebben, heeft een functie: hierdoor kan informatie snel, eerlijk en duidelijk op de ander worden overgebracht, zodat mensen zonder onnodige moeite tot een deal kunnen komen.”

Bewondering
Zijn er naast ergernissen en verbazing ook eigenschappen die Belgen en Nederlanders in elkaar bewonderen? Fanny: “Nederlanders vinden Belgen vooral aardig, beleefd en grappig. En ze waarderen het lekkere eten en drinken van hun zuiderburen. Wat Belgen bewonderen aan de Nederlanders is hun vrije geest, hun liefde voor het koningshuis, hun nationale trots en toch ook hun vooruitstrevendheid.”

Aan de slag op de Belgische markt
Meer weten over hoe je als ondernemer succesvol zaken kunt doen op de Belgische markt? Akteos biedt Cultuurtrainingen België en consultancy. Op zoek naar meer informatie of trainingsadvies? Neem dan contact op met Akteos via info@akteos.nl of bel +31 20 820 86 39.

Lees hier het originele artikel >>

Saskia Maarse

Saskia MaarseSaskia Maarse is auteur van het boek Tutti frutti (2014). Saskia schrijft, blogt en spreekt over de Nederlandse (zakelijke) cultuur in relatie tot andere culturen. Volgend jaar verschijnt haar nieuwe boek Onder de zeespiegel – samenwerken en samenleven met de Nederlanders, een boek over de hedendaagse Nederlandse cultuur zoals mensen uit andere landen en culturen die zien en ervaren. Lees ook ‘In Amerika is de klant écht koning’.

Laat wat van je horen

*