Economische missie Japan – succesvol zakendoen met Japanners

In oktober organiseert de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland een economische missie naar Japan onder leiding van Edith Schippers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Al ruim 400 jaar heeft Nederland een zeer actieve handelsrelatie met Japan. De Japanse economie is de derde van de wereld en is daarom interessant om zaken mee te doen. Hoe kun je als ondernemer succesvol zakendoen op deze markt?

Om professioneel en succesvol zaken te doen op de Japanse markt is het van belang dat je kennis hebt van de Japanse cultuur en zakelijke gewoontes. Zoals de Cultural Profiler van Nomad’ Network laat zien, is er bijvoorbeeld al een duidelijk verschil tussen Japanners en Nederlanders in de manier van communiceren. De Japanse communicatiestijl is vele malen discreter dan de Nederlandse.

Nomad' Network

Roze vlag = Nederland / Grijze vlag = Japan

Een paar gouden regels voor professioneel zakendoen met Japan:

  • Toon veel geduld en rust.
  • Onderbreek een Japanner nooit; dit wordt als kwetsend beschouwd.
  • Toon veel respect voor hiërarchie, regels en protocollen.

Meer informatie over Japan en zakendoen met Japanners vind je in het Nomad’ Network van Akteos. Ook is het mogelijk om bij Akteos een maatwerk Cultuurtraining Japan te volgen en om samen met een consultant een persoonlijk actieplan op te stellen.

Voor trainingsadvies is Akteos te bereiken op telefoonnummer: 020 – 820 8639 of via info@akteos.nl.

Laat wat van je horen

*